Rioooooo! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Céline Vanhommerig - WaarBenJij.nu Rioooooo! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Céline Vanhommerig - WaarBenJij.nu

Rioooooo!

Blijf op de hoogte en volg Céline

28 Juli 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hallo allemaal,

Bij deze dan mijn verhaaltje over onze belevenissen in Rio de Janeiro.
We kwamen hier in de nacht van maandag op dinsdag om half 3 aan bij de school waar we zouden verblijven. Hier hadden we een 'slaapzaal' op een zolder die geen ramen had en waar alles dus goed doortochtte. Op zich fijn, als het warm zou zijn, maar het was helaas bijna de hele week best wel frisjes.

Na 3 uurtjes slaap zijn we alweer vroeg opgestaan om op dinsdagochtend de Corcovado met het beeld van Cristo Redentor te bezoeken. Helaas was de berg echter geheel in de wolken gehuld, waardoor we eigenlijk alleen maar het beeld konden zien en waar je normaal zou uitkijken over de stad, was nu alleen maar wit te zien. We waren dus ook alweer redelijk snel terug op onze slaaplocatie, maar dat was niet zo erg. We konden dan namelijk nog uitgebreid douchen, kleding wassen om 's avonds weer op tijd klaar te zijn om de openingsmis van de WJD op de Copacabana te bezoeken. Het weer was helaas wel iets minder; regenachtig en fris..

Woensdagochtend hadden we onze eerste Catachese, deze ging over hoop; Hoe hoop en het geloof samenhingen en hoe hoop je verder kan helpen in je leven. Ik vond dit een hele goede catachese, waarvan ik veel kon meenemen in het dagelijks leven. 's Middags mochten we in kleine groepjes de stad gaan verkennen. We hebben toen de kathedraal van Rio gezien, een hele mooie betegelde trap, waar allemaal tegels die mensen meebrachten in verwerkt werden en het theater van Rio, wat echt een supermooi gebouw was. 's Avonds hebben we nog gezellig wat caipirinhas gedronken in een bar in de buurt van onze slaaplocatie.

Donderdag was 's ochtends weer catachese. Deze was een stuk minder, omdat er niet echt een thema was of een punt gemaakt werd, het ging er een beetje aan toe zoals in de politiek :P. 's Middags zijn we gaan kijken bij het voetbalstadion Macaranã, waar volgend jaar het WK gaat plaatsvinden. Helaas kon je het alleen van buiten bekijken en werd er nog veel verbouwd, maar het zag er toch wel al mooi uit. Daarna werd de Paus verwelkomd in Rio, dus daar zijn we toen nog even gaan kijken en we hebben hem zelfs nog even voorbij zien flitsen.

Vrijdag was 's ochtends eigenlijk ook weer catachese, maar deze hebben we overgeslagen. In plaats daarvan hebben we de Suikerbroodberg bezocht, wat ook een icoon van Rio is. Hier kun je met een kabelbaan omhoog, wat w,e na 1,5 uur in de rij gestaan te hebben, ook gedaan hebben. Het uitzicht van bovenop was echt heel mooi (vooral ook omdat het vrijdag eindelijk een beetje mooi weer begon te worden). Na een tijdje genoten te hebben van het weer en het uitzicht, zijn we weer naar beneden gegaan om naar de kruisweg te gaan kijken. Hierbij worden alle staties uitgebeeld door het organiserend land en wordt het WJD-kruis langs deze staties gedragen. Dit was weer erg mooi om te zien.
Ook werd hier de officiële mededeling gedaan dat de afsluiting van de WJD, met de Vigil op zaterdagavond, de overnachting in de open lucht en de afsluitingsmis op zondagochtend, niet op Campus Fidei zou zijn, zoals gepland, maar ook op de Copacabana zou plaatsvinden. Door de grote hoeveelheid regen die in de afgelopen dagen namelijk was gevallen, was Campus Fidei een soort moeras geworden en was het dus niet mogelijk om hier alles plaats te laten vinden.

Aangezien de Cobacabana niet zo groot is als het veld waar het geheel eigenlijk zou plaatsvinden en we met de groep toch een mooie plek wilde hebben om er te overnachten, zijn we zaterdagochtend al heel vroeg vertrokken. Om 7 uur zijn we begonnen met lopen en toen we eenmaal op de Copacabana aankwamen, konden we nog een mooi plekje in de buurt van een groot scherm en in de buurt van de uitgang bemachtigen.
We hebben toen de hele dag in het zonnetje op het strand doorgebracht en ik ben ook nog de zee in gegaan. Dit was ook heel chique, want er waren echt hele hoge golven.

's Avonds was dan de Vigil en het was hier vooral heel indrukwekkend als tijdens de aanbidding dan 3 miljoen mensen stil zijn. Echt een kippenvel moment.

De nacht doorbrengen ging goed, ik had genoeg warme kleding en zo bij me, dus heb het niet koud gehad. De volgende ochtend hebben we nog mogen genieten van de zonsopgang op de Copacabana en daarna was dan de afsluitingsmis, wat ook heel indrukwekkend was.
Vooral de stemming als je tussen al die mensen staat is echt overweldigend, iedereen is er met hetzelfde doel en alles is heel vreedzaam. Er was stonden op één plek bijvoorbeeld een groep Israëliërs en een groep Palestijnen naast elkaar, maar op zo'n moment is gewoon iedereen gelijk en iedereen viert samen feest en dat is gewoon heel mooi om te zien :)

De rest van de zondag hebben we ook nog lekker in het zonnetje op de Copacabana doorgebracht en tegen de middag, toen de grootste mensenmassa's al weg waren, zijn we dan ook weer richting slaaplocatie vertrokken. Hier heb ik toen nog lekker warm gedoucht (wat in Brazilië ook niet vanzelfsprekend is, van de 5 douches op de locatie, was er 1 warm en ook dat vaak nog niet, omdat de stroom vaak uitviel door het grote aantal mensen die in Rio verbleven, werd deze douche dan ook weer ijskoud) om vervolgens mijn laatste nachtje in Rio door te brengen en maandag te vertrekken richting Salvador da Bahia.

Mijn laatste verslagje zal dus over onze tijd in Salvador gaan en zal ik zo snel mogelijk online zetten.

Groetjes,
Céline