Dunedin, pinguïns en meren - Reisverslag uit Lake Tekapo, Nieuw Zeeland van Céline Vanhommerig - WaarBenJij.nu Dunedin, pinguïns en meren - Reisverslag uit Lake Tekapo, Nieuw Zeeland van Céline Vanhommerig - WaarBenJij.nu

Dunedin, pinguïns en meren

Blijf op de hoogte en volg Céline

16 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Lake Tekapo

Hallo allemaal,

Zoals beloofd, snel weer een nieuw verhaal. Het vorige verhaaltje eindigde bij de aankomst in Dunedin. Hier zijn we op zaterdagochtend eerst de lokale boerenmarkt gaan bekijken. Deze was erg leuk en er was echt van alles te koop, van hamburgers tot sinaasappels en van honing tot verse vis. Daarna hebben we het mooie station bekeken en zijn we de stad in gegaan. Hier hebben we natuurlijk een aantal winkels bezocht en nog wat souvenirs ingeslagen. We hebben in de namiddag nog de universiteit bezocht, welke op zaterdagmiddag natuurlijk uitgestorven was, en daarna zijn we vermoeid maar voldaan terug naar het hostel gegaan.

Zondagmiddag was het tijd voor een Wildlife tour, maar deze begon pas om 3 uur. We zijn 's ochtends dan natuurlijk ook al even op pad geweest. We hebben een korte wandeling naar 'tunnel beach' gedaan. Dit is een afgelegen strand dat alleen te bereiken is via een korte wandeling waarbij je aan het eind een trap af moet door een tunnel (vandaar de naam) Het strand zelf was erg mooi doordat het omringd werd door hele grote rotsen. We hebben halverwege de terugweg geluncht, genietend van het uitzicht op zee. Om 3 uur was het dan tijd voor de Wildlife tour. We werden met een busje opgehaald en onderweg stopte de chauffeur een aantal keer om mooie vogels te bekijken vanuit de bus, waaronder de paradijs eend, de oystercatchers en een hele mooie blauwe vogel waarvan we telkens de naam vergeten. De eerste echte stop was bij het albatros centrum. Hier konden we de grote albatros vogels (3m spanwijdte) bekijken welke langs de mooie kustlijn vlogen. Daarna reden we verder om pinguïns en zeehonden te bezoeken. De groep werd verdeeld in 2. Wij gingen eerst naar de zeehonden. Dit was echt prachtig om te zien! Er waren er zeker 30 waaronder heel wat spelende puppy's. Heel leuk om te zien hoe de dieren zich in het wild gedragen. We hadden geluk, want er zat zelfs een blauwe pinguïn (kleinste ter wereld) tussen de zeehonden. Deze was alleen omdat hij zijn veren aan het wisselen was en niet in het water kon. Daarna gingen we naar de yellow eyed pinguïns. Deze komen, net als de meeste pinguïn s, 's avonds pas aan land. Om deze te zien moesten we eerst een stukje over het strand lopen. Hier lagen 3 zeeleeuwen. De gids zei dat we erg rustig er langs moesten lopen, gezien deze 400 kg wegende dieren niet bang zijn voor mensen en er zelfs plezier in zien mensen te achtervolgen. Gelukkig lagen ze er erg rustig bij en heeft geen van hen ons achtervolgd. Eenmaal bij de pinguïns aangekomen bleek dat er niet zo heel veel zichtbaar waren. Het is natuurlijk de natuur en de pinguïns komen niet poseren. We hebben er gelukkig toch een paar gezien en we hebben er zelfs eentje uit de zee zien komen. Heel leuk hoe ze zo uit het water komen waggelen! 's Avonds hebben we nog wat gekletst in het hostel en gingen we redelijk op tijd naar bed, want de volgende dag was het weer tijd om uit te checken en verder te gaan naar Oamaru.

Oamaru is een kleine stad in Victoriaanse stijl. Hier hebben we leuke ouderwetse winkels bekeken en de gebouwen bekeken, Oamaru staat echter bekend om zijn blauwe pinguïns kolonie. Ook deze komen pas bij zonsondergang aan land. We hebben even moeten afwachten, maar uiteindelijk kwamen er een stuk of 10 aan land. Na lang afwegen zijn ze uitendelijk de straat overgestoken om in hun nest te komen. Dit was heel grappig, omdat ze een aantal keer terug renden wanneer iets ze afschrikte en niet alle pinguïns heel goed konden rennen, een aantal vielen na elke 2 stappen om en stonden weer op en renden weer 2 stappen. Toen ze uiteindelijk waren overgestoken zijn we terug naar het hostel gegaan.

De volgende dag gingen we weer verder naar Lake Tekapo. Onderweg hebben we nog een korte omweg naar de 'Clay cliffs' gemaakt. Dit zijn kleirotsen die op een bijzondere manier uitgesleten zijn, ziet er een beetje uit als een mini Cappadocië. Daarna zijn we ook nog een stukje langs Lake Pukaki gereden, dit is een heel blauw meer, nog blauwe dan alle andere meren hier in de buurt (en die zijn al felblauw). Het is zo fel blauw vanwege het gletsjer water en de mineralen die erin verzamelen. Het is echt nog blauwer dan zichtbaar is op de foto's. Helaas was het wel bewolkt, als het zonnig zou zijn geweest, zou het nog blauwer zijn. Door de bewolking waren de bergen helaas ook niet te zien. Hier dichtbij ligt de hoogste berg van Nieuw Zeeland, Mount Cook, maar helaas was dat niet zichtbaar omdat alle bergtoppen in de wolken verdwenen. In Tekapo zouden we eigenlijk stargazing gaan doen, sterren bekijken vanuit een afgeschermde donkere plek met uitleg erbij van een gids en de mogelijkheid door een professionele telescoop te kijken. Dit werd helaas beide avonden dat we nu hier zijn geannuleerd vanwege de bewolking, vandaar twee avonden in het hostel blijven en verhalen typen.

Vandaag overdag was het nog steeds bewolkt, maar wel droog, dus zijn we toch even een kijkje gaan nemen in de vallei bij mt Cook. Hier zijn we naar twee uitzichtspunten voor gletsjers gelopen, die allebei eindigde in een meer. Vooral de tweede was erg indrukwekkend, omdat dit meer echt ontzettend groot was en er een hoop ijsbergen in het meer dreven. Hier waren ook boottochten in het meer, waardoor je nog beter kon zien hoe groot het allemaal was. Morgen gaan we weer verder naar Christchurch en vertrekken onze ouders richting Nieuw Zeeland. Het volgende verhaaltje zijn we dus al met zijn vieren onderweg :)

Groetjes,
Céline en Lisanne

• 16 Maart 2016 - 14:44

Monique :

Hey meiden...

Tjonge jonge wat een avonturen beleven jullie daar en wat een genot is het om jullie reisverslagen te lezen.
    Respect voor de dingen die jullie daar doen (o.a. die schommel, brrrrr