Stranden en bootjes - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Céline Vanhommerig - WaarBenJij.nu Stranden en bootjes - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Céline Vanhommerig - WaarBenJij.nu

Stranden en bootjes

Blijf op de hoogte en volg Céline

11 April 2016 | Australië, Airlie Beach

Hallo allemaal!

Zoals voorspeld zitten we inmiddels al in Australië. De tijd gaat nu dus heel snel, over 1,5 week zijn we alweer thuis, al lijkt dat nu nog onvoorstelbaar...

Maar nu even terug naar Paihia. De weersvoorspellingen klopten gelukkig en we hebben hier nog twee heerlijke dagen gehad. De eerste volle dag zijn we naar de 'Waitangi treaty grounds' gegaan. Dit is waar het verdrag van Waitangi is getekend, waarin afspraken gemaakt zijn tussen de Engelsen en Maori's, die Nieuw Zeeland gemaakt hebben tot het land wat het nu is. Hier staat natuurlijk het huis waarin veel van die afspraken zijn gemaakt, maar ook een traditioneel Maori ontmoetingshuis, een museum over de geschiedenis van Nieuw Zeeland en het verdrag van Waitangi en de grote weide waar alle tenten stonden toen het verdrag daadwerkelijk getekend moest worden. We hebben er een cultureel optreden van Maori's gehad (waarbij Lisanne eindelijk live een haka gezien heeft) en een rondleiding over alles wat er op het terrein te vinden was. Veel van deze rondleiding ging erover dat de Engelse en Maori versie van het verdrag toch wel van elkaar verschilde, waardoor later zelfs nog oorlogen gevoerd zijn en de Engelse koningin zich uiteindelijk zelfs nog hiervoor verontschuldigd heeft. Het was in ieder geval best indrukwekkend allemaal en 'Waitangi day' is nog steeds een nationale feestdag, om iedereen eraan te herinneren hoe het land en de cultuur die er nu is tot stand gekomen is.

De volgende dag hebben we ons weer even opgesplitst. Pap en mam zijn naar Cape Reinga gegaan (dat hadden Lisanne en ik aan het begin van onze reis al gedaan) en wij hebben een boottocht gedaan door de 'Bay of islands' met zijn 144 eilanden. Het weer was heerlijk en we hebben ook nog dolfijnen gezien. 's Middags hebben we toen lekker op een eiland aan het strand geluncht en daarna was het alweer tijd om met de boot terug te gaan, helaas. Dus toen hebben we nog maar lekker wat gewinkeld en met een cocktailtje op het terras gezeten totdat pap en mam terug waren van hun tour. Zij hadden het, net als wij een paar weken ervoor, ook helemaal geweldig gehad.

De volgende dag stond de rit naar Snell's beach bij Matakana op het programma. Hier verbleven we in een appartementje direct aan het strand, heerlijk! 's Avonds gingen we ook nog bij Ursula op bezoek, die kende we nog van de vorige keer Nieuw Zeeland, omdat we toen een week bij haar in haar airbnb hebben geslapen in Auckland (en ik heb helemaal aan het begin zelfs nog een paar weken bij haar in de kapsalon gewerkt toen). Het was in ieder geval een hele gezellige avond met een heerlijke BBQ en veel geklets en gelach. De volgende dag hebben we al onze kleding maar weer eens gewassen (werd weer eens tijd..) en het dorpje Matakana bezocht, wat heel gezellig was. 's Middags zijn we nog even over het strand gelopen en toen was de dag alweer om.

De volgende dag gingen we alweer verder, richting Whitianga dit keer. Dit was een redelijk lange rit, dus hier hebben we bijna de hele dag over gedaan. ' s Avonds hebben we nog gezellig wat door het dorpje gelopen en heerlijke fish and chips gehad. De volgende dag gingen we een boottochte maken langs de prachtige kustlijn. Dit was echt heel mooi, omdat er allerlei mooie rotsformaties en zeegrotten zijn. Aangezien we met een klein rubberbootje gingen, konden we ook een aantal zeegrotten in gaan, wat heel indrukwekkend was. De rotsen hier hadden namelijk allemaal verschillende kleuren, van roze tot groen. Ook was het water heel helder en konden we allerlei visjes zien zwemmen. De bedoeling was ook nog om even te gaan snorkelen, maar hier was het toch wel erg koud voor. 's Middags werd het weer helaas ook iets minder, dus toen hebben we maar weer gewinkeld om nog de laatste Nieuw Zeelandse souvenirs te kopen. De volgende dag was het dus alweer de laatste dag in Nieuw Zeeland, helaas. Die dag zijn we naar Auckland gereden en 's avonds nog even Mount Eden omhoog gereden voor een mooi uitzicht over de stad en daarna doorgereden naar de haven om nog lekker een hapje te eten :)

Zaterdag 9 april was het dus helaas echt weer tijd om afscheid te nemen van dit prachtige land. Dit voelde heel onwerkelijk, vooral omdat van de ene kant de reis een stukje afgelopen is, maar we van de andere kant dit keer nog niet naar huis gingen, maar nog twee weken van Australië gingen genieten. Ik heb in ieder geval nu alweer een lijstje in mijn hoofd met alle dingen die ik 'ooit nog eens' in dit mooie land wil gaan zien en doen.

Maar we gingen dus door naar Australië. Hier hebben we eerst een nachtje in Sydney overnacht bij een hotel in de buurt van het vliegveld, om de volgende ochtend al vroeg richting de Whitsunday Coast te vertrekken. Dit bracht nog enige stress met zich mee, aangezien ze van het hotel uit een taxi voor ons zouden bestellen, maar deze na 20 minuten nog steeds niet was komen opdagen. Toen hebben we zelf maar een andere taxiservice gebeld en deze was gelukkig wel binnen een kwartiertje daar, waardoor we toch nog redelijk op tijd op het vliegveld waren. Na een vlucht van nog eens 2 uur en drie kwartier kwamen we in Proserpine aan, waar de bus naar Airlie beach al op ons stond te wachten. Nu vonden wij dat we in Nieuw Zeeland al lekker weer hadden gehad, maar hier was het toch nog een stukje warmer (28-30°C). Eenmaal aangekomen bij onze accommodatie kon het genieten dus beginnen. Deze ligt namelijk direct aan de lagune die hier aangelegd is, zodat de mensen lekker in zeewater kunnen zwemmen. In de oceaan zwemmen is momenteel namelijk te gevaarlijk vanwege alle kwallen, tenzij je een 'stinger suit' aantrekt (en je dus van top tot teen ingepakt bent). We zullen op deze plek 6 nachten blijven (dat is dus extreem lang voor onze begrippen op het moment), dus dit is een beetje onze vakantie in de vakantie. Vandaag hebben we dus ook een lekkere vakantie dag gepakt, lekker geluierd aan het strand en alle winkeltjes aan de Boulevard bezocht. De rest van de week gaan we echter ook de eilanden hier voor de kust verkennen en hopelijk ook snorkelen en misschien zelfs vliegen boven het Great Barrier Reef (dat begint hier voor de kust).
Daarna nog een paar daagjes Sydney en een dagje Singapore en dan zit het er alweer op.

Het volgende verhaaltje zal dus waarschijnlijk ook het laatste zijn en zal ik vanuit thuis typen, zodat alles compleet erin staat.

Voor nu dus de groetjes en tot snel allemaal!
Céline en de rest.