Paihia, Auckland 2 en Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Céline Vanhommerig - WaarBenJij.nu Paihia, Auckland 2 en Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Céline Vanhommerig - WaarBenJij.nu

Paihia, Auckland 2 en Wellington

Blijf op de hoogte en volg Céline

23 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo allemaal,

Inmiddels hebben we alweer zo veel leuke dingen gedaan, dat het weer tijd is voor een tweede verhaaltje.
Afgelopen woensdag zijn we dus richting Paihia vertrokken, een plaatsje in de 'Bay of Islands' in het Noorden van Nieuw Zeeland. De weers voorspellingen waren niet al te goed voor de dagen die we daar door zouden brengen. De eerste dag (woensdag) viel dit gelukkig allemaal nog wel mee en hebben we tussen de buien door het plaatsje een beetje verkend en nog wat boodschappen gedaan. De volgende dag was de lucht helaas wel echt heel grijs. We wilden echter niet de hele dag binnen zitten, dus toen zijn we toch nog een stukje gaan lopen, in eerste instantie gewoon richting de kant van de baai waar we nog niet geweest waren. Hier aangekomen leek het echter wel mee te vallen met de regen, dus besloten we een wandeling richting de 'Haruru falls' te gaan doen. Dit was een wandeling van 1,5 uur richting een leuke waterval. Helaas was er maar één pad erheen (en de verharde weg, maar dat vonden we niet zo leuk lopen) dus moesten de ook weer 1,5 uur terug lopen. Op zich niet zo heel erg, maar op de terugweg kwam het helaas wel met bakken uit de lucht vallen, dus we waren echt doorweekt tegen de tijd dat we weer bij het hostel aankwamen. Die avond hebben we dus niet veel meer gedaan, zeker aangezien het weer er niet beter op werd.

De volgende dag stond een uitstapje naar Cape Reinga en 90 mile beach op het programma. Hiervoor hoopte ik echt dat het weer wat bij zou trekken, want toen ik hier 2 jaar geleden met Eric heen ging, was dat uitstapje letterlijk en figuurlijk in het water gevallen. Maar gelukkig werkte de weergoden dit keer wel mee en klaarde het in de loop van de dag op, waardoor we Cape Reinga bij prachtig weer hebben kunnen zien. Daarna was het dan tijd om te gaan 'sandboarden'. Je krijgt dan een soort Boogie board (waarmee je normaal in het water gaat liggen peddelen), loopt één van de enorme zandduinen omhoog, gaat op je bord liggen en huppakkee, naar beneden. De eerste keer waren we allebei best zenuwachtig en vonden we het een beetje eng, maar de chauffeur had goede uitleg gegeven en het bleek eigenlijk best wel leuk :)

Ten slotte zijn we 70 km met de bus over het strand gereden (90 mile beach) wat ook heel apart was. We hebben daar overigens zelfs nog wilde paarden gezien (met veulentje!) wat volgens de chauffeur ook heel bijzonder was, omdat die normaal nooit zo dicht bij het strand komen, omdat het daar te hard waait. Weer terug bij het hostel, bleek dat ertegenover een street food market was, met allerlei kraampjes met lekker eten. Helaas hadden wij al fish andere chips achter de kiezen, dus toen zijn we maar gewoon gezellig met een drankje daar gaan zitten om te genieten van de gezellige sfeer.

Zaterdag was helaas alweer de laatste dag in de Bay of Islands. Aangezien onze bus 's middags pas vertrok, hebben we wel nog van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog even met de boot naar Russell te gaan, een gezellig plaatsje aan de overkant van de baai van waar wij zaten. Hier hebben we nog wat rondgeneusd en rond 11 uur weer de boot terug naar Paihia gepakt. Hier moesten we nog steeds even op de bus wachten, dus hebben we nog wat door het dorpje gewandeld en ik moet zeggen dat het echt heel gezellig is daar op zaterdag. Op verschillende plekken waar kleine handwerkers marktjes, er waren kraampjes om geld op te halen voor het goede doel (door bijvoorbeeld eten of boeken te verkopen) en er waren ook nog een paar straat artiesten. Om 12.40 was het wel echt weer tijd om weer terug maar Auckland te gaan. Hier zijn we 's avonds naar Auckland domain geweest. Hier was namelijk het jaarlijkse 'lantaarn festival'. Dit zijn de laatste vieringen van het Chinees nieuwjaar. Dit hield in dat het hele park volgehangen was met maar liefst 800(!) handgemaakte Chinese lampionnen en dat er allerlei kraampjes met lekker Aziatisch eten waren. Ook waren er nog allerlei optredens. Helaas leek dit wel meer mensen interessant en was het park echt stampvol. We hebben alleen al meer dan een uur in de rij moeten staan voor iets te eten. Dat maakte de hele ervaring toch net iets minder, maar de lampionnen waren toch wel erg mooi. Na het lantaarn festival werd het dan toch wel echt eens tijd om het nachtleven van Nieuw Zeeland te verkennen en zijn we dus nog even gezellig op stap geweest, mede ook om te vieren dat ik al mijn vakken gehaald heb (en dus alleen nog 'maar' mijn afstudeerproject hoef te doen, maar nooit meer tentamens heb, jeeeej!) en Lisanne haar bachelor scriptie gehaald heeft. We zij toen eerst een 'teapot' gaan drinken (dan krijg je een theepotje met cocktail en shotglaasjes waar je dit dan in kan schenken) en daarna zijn we eens bij de bar van het hostel gaan kijken, die was ook erg leuk, omdat die een open dak had.

Zondag hebben we toen eerst rustig alles gewassen terwijl we lekker op het dakterras van het hostel ontbeten hebben en daarna zijn we nog even naar het strand (Mission Bay) geweest. Daarna een hapje gegeten bij Elliot Stables (een food court, die wel echt gezellig als een restaurant is ingericht) en toen toch nog maar even de Skytower opgegaan om van het uitzicht over Auckland tijdens zonsondergang te genieten, voordat onze bus naar Wellington zou vertrekken. Om 10 uur 's avonds vertrok namelijk onze bus naar Wellington en dan zouden we de volgende ochtend om 8.30 uur aankomen. We dachten dat het een nachtbus zou zijn, maar helaas was het een normale bus, dus dat was wel een lange nacht..

Maandagochtend kwamen we dus in Wellington aan. We hebben toen eerst even onze spullen gedropt in het hostel en daarna zijn we de stad in gegaan. Eerst met de 'cable car' (een treintje aan een kabel) de heuvel omhoog, even naar het uitzicht gekeken en toen via de mooie botanische tuin en rozentuin weer terug naar de stad gelopen. Hier nog even het centrum verkend (Cuba street) en toen toch maar terug naar het hostel, zodat we de kamer op konden en even lekker konden douchen. Tegenover het hostel lag ook een hele grote supermarkt, waar we heel hebberig van werden, aangezien in Auckland en Paihia alleen kleine supermarkten op loopafstand lagen. Na dus flink wat inkopen te hebben gedaan, was het toch al erg laat, dus toen eigenlijk alleen nog maar wat gegeten en daarna zijn we al gaan slapen.

De volgende dag hebben we een beetje uitgeslapen (we waren nog steeds moe van de busrit) en daarna zijn we naar het nationale museum geweest. Dit is een heel algemeen museum, met heel veel informatie over het ontstaan van het land, wat voor dieren en planten er nu allemaal leven en welke uitgestorven zijn, hoe de Maori's 800 jaar geleden hier terecht gekomen zijn en later de Europeanen en ook hoe ze uiteindelijk vrede gesloten hebben. Maar ook allerlei geografische dingen over hoe de aardbevingen hier ontstaan en informatie over de vele vulkanen hier. Verder is er ook nog allerlei kunst te zien en natuurlijk een hele verdieping die toegewijd is aan de Maori cultuur. Kortom, hier krijg je wel een paar uurtjes om :) Toen we dus uitgekeken waren, was er niet veel tijd meer om echt iets te gaan doen, dus besloten we om een uurtje te gaan sporten in een parkje bin de haven, om al dat lekkere eten weg te werken. Daarna weer even bij de supermarkt geweest om nog wat kleine dingetjes te kopen (voor de zekerheid) en toen was het alweer tijd om alles in te pakke , want vanochtend moesten we al vroeg opstaan om richting de boot te gaan.

Momenteel zitten we op de boot, op weg naar het Zuidereiland. We zitten nu nog even op open zee, maar zometeen varen we de 'Marlborough sounds' in en moeten we weer allerlei mooie foto's gaan maken :) Het lukt me overigens (nog) niet om op deze site foto's te uploaden, maar er staan er wel al wat op facebook. Voor degene die daar niet bij kunnen, die kunnen mij een mail sturen en dan probeer ik een dropbox link te sturen of iets dergelijks.

Tot de volgende keer!
Céline en Lisanne

• 25 Februari 2016 - 21:43

Frietsie En Sonnie:

De oma Miena zouw zage:
    Oas kinger pas mer op....en.... komt wie d'r jejange zut!!!!