De laatste dagen... - Reisverslag uit Heerlen, Nederland van Céline Vanhommerig - WaarBenJij.nu De laatste dagen... - Reisverslag uit Heerlen, Nederland van Céline Vanhommerig - WaarBenJij.nu

De laatste dagen...

Blijf op de hoogte en volg Céline

28 April 2016 | Nederland, Heerlen

Hallo allemaal,

Zoals voorspeld, komt mijn laatste verhaaltje alweer uit Nederland. Inmiddels zijn we alweer bijna een week terug, maar wennen aan de Nederlandse temperaturen op het moment lukt helaas nog niet zo goed. Maar nu weer even terug naar Australië, waar het op zijn minst gelukkig lekker warm was.

De vorige keer had ik al verteld dat we 6 dagen in Airlie beach zouden verblijven. Op het moment dat ik toen mijn verhaal typte, was het daar nog prachtig weer. Dat was de rest van de week helaas anders. Op dag 3 in Airlie beach hebben we een boottocht gedaan. Dit zou een ‘relaxing’ boottocht op een grote zeilboot zijn, waarbij we één van de mooiste stranden op aarde zouden bezoeken (Whitehaven beach) en zouden gaan snorkelen boven koraalrif. Dit zou natuuurlijk heerlijk zijn als het mooi weer was geweest, maar helaas heeft het die dag erg hard geregend op sommige plekken, waardoor het eten steeds op rare momenten kwam (en iedereen dus honger had) en de zee ook heel ruw werd, oftewel, we waren allemaal (op pap na) zeeziek. Dit heeft de ervaring dus helaas wel een beetje verpest, maar gelukkig hebben we de foto’s nog om te zien dat het eigenlijk toch best mooi was, al konden we op dat moment niet zo ervan genieten.

De volgende dag gingen we op pad naar Hamilton Island. Dit is een resort eiland voor de kust bij Airlie beach (ongeveer een uurtje met de boot), wat wederom bij mooi weer heel erg mooi zou zijn. Op het eiland komen zo goed als geen auto’s voor, dus iedereen verplaatst zich met de (gratis) bus of met golfkarretjes over het eiland, best grappig om te zien. Helaas kwam het wat die dag de hele dag met bakken uit de lucht vallen, dus we hebben niet zo goed kunnen genieten van het resort stuk en de gratis zwembaden op het eiland. Wat we wel hebben kunnen doen, is ontbijten tussen de Koala’s, dit was echt heel erg leuk, wat een schattige beestjes zijn dat! Op zich was het ook heel leuk om het eiland te zien, alles was hier heel mooi aangelegd en elke straat zag er even netjes uit, net zoals zo’n resort op Hawaii wat je wel eens in de films ziet (alleen dan met een tropische storm erbij). We hebben dus ook al iets eerder de boot terug gepakt en de rest van de dag nog maar wat geshopt in Airlie beach en ons ’s avonds getrakteerd op een lekkere Kangaroe steak.

Op vrijdag was het dan eindelijk zo ver, dan stond voor mam en mij een vlucht met een Cesna boven het Great Barrier Reef gepland. Toen we in Airlie Beach vertrokken was het nog keihard aan het regenen, maar gelukkig had de piloot zo zijn bronnen en toen we boven de eilanden en het rif vlogen was het gelukkig prachtig weer. Het was echt heel erg mooi en heel erg indrukwekkend om te zien, vooral ook omdat het eb was, en veel koraal dan als een soort eilandjes boven het zeewater uit kwam. Behalve dat de kleuren van het zeewater, het koraal en de eilanden prachtig waren, was het ook heel indrukwekkend om te zien hoe groot het Great Barrier Reef nu eigenlijk is. We hebben namelijk maar over een klein stukje ervan gevolgen en dat strekte zich al zo ver uit als je kon kijken vanuit dat kleine vliegtuigje.

Eenmaal weer veilig op de grond konden we weer beginnen met inpakken, want de volgende dat was het alweer tijd om richting Sydney te vertrekken. In Sydney verbleven we in een hele mooie woning buiten het centrum, met een mooie woonkamer met een comfortabele bank, dus hier hebben we ’s avonds gezellig met zijn alle een film gekeken. De volgende dag hadden we met Lonne afgesproken. Die heeft bij mij in de klas gezeten op de basisschool en middelbare school en woont inmiddels alweer meer dan een jaar in Sydney, dus zij ging ons een rondleiding geven door de stad. We zijn langs het Opera House en over de Harbour Bridge gelopen (natuurlijk) en vervolgens hebben we een veerboot naar Watsons Bay gepakt, om hier naar de ‘Ocean Side’ van Sydney te lopen en te kijken naar een stukje van de vele mooie kliffen waar de oceaan tegenaan klotst. Daarna zijn we weer met de boot terug gegaan en door de botanische tuinen richten de wijk gelopen waar Lonne woont, om hier nog gezellig iets te eten met uitzicht op de stad. Het was een hele gezellige dag en ook wel grappig om dat dan daar met ‘iemand van thuis’ door te brengen die daar gewoon woont.

De volgende dag hebben we met zijn viertjes Sydney nog iets verder verkend. We zijn met de bus naar Bondi beach gegaan (ja, die van het TV-programma ‘Bondi rescue’) en vanuit daar een stukje langs de kliffen en de oceaan gelopen naar een aantal volgende stranden. Dit was een hele mooie route om te lopen en duurde in totaal 2,5 uur, maar omdat we alleen die dag nog in Sydney hadden hebben wij maar een half uurtje ervan gelopen om vervolgens nog even lekker aan het strand fish&chips te eten en dan weer richting het centrum te vertrekken. Pap en Lisanne hebben toen de botanische tuin nog iets verder verkend en mam en ik hebben een ‘gratis’ stadstour gedaan (waarbij je achteraf zelf mag bepalen hoeveel je het waard vond). Dit was heel interessant, vooral omdat Sydney toch net iets meer geschiedenis heeft dan heel Nieuw Zeeland (maar natuurlijk wel nog steeds veel minder dan de gemiddelde Europese stad) en daarom ook veel mooie, oudere gebouwen heeft.

De laatste volle dag in Australië hebben we een excursie gedaan naar de ‘Blue Mountains’. Dit is een nationaal park ongeveer 1,5 uur van Sydney af. Zoals de naam al zegt bestaat dit uit bergen die, in de verte, een soort blauw-achtige kleur krijgen. Dit komt doordat je zo ver kan kijken. Je hebt hier heel veel mooie uitzichten over stukken waar echt alleen maar natuur is. Dat is dus ook wel heel mooi om te zien hoe zoiets daar dan zo relatief dichtbij zo’n grote stad kan zijn. Het begin van de dag bestond vooral uit toeristische uitzichtpunten, maar omdat de groep maar klein was en iedereen hier redelijk snel uitgekeken was, gingen we ’s middags nog naar een aantal (veeeeel) minder toeristische uitzichtspunten, wat pas echt heel erg mooi was. Zo ver als je kunt kijken is er alleen maar bos en bergen, iets wat bij ons bijna onvoorstelbaar is. Op de terugweg werden wij bij een veerboot een stuk buiten de stad afgezet, die ons dan weer naar het centrum van de stad zou brengen. Ook dit was heel leuk, omdat het rond zonsondergang was en je dus langzaam alle lichtjes in de stad aan kon zien gaan. ’s Avonds was het alweer tijd om alles in te pakken, want de volgende dag was het alweer tijd voor het eerste stuk van de reis naar huis.

Op woensdagochtend was het dus tijd om naar Singapore te vertrekken. Dit was een redelijk lange vlucht die werd uitgevoerd door Qantas (alle andere lange vluchten vlogen we met Emirates) en hoewel het vliegtuig enzo wel prima was, was het personeel echt super onvriendelijk, wat dus wel een beetje jammer was. Het tijdsverschil tussen Australië en Singapore is maar 2 uur, dus we kwamen netjes in de namiddag aan in Singapore, zodat we, toen we eenmaal in het hotel geïnstalleerd waren, nog wat van de avond hadden. Hiervoor hadden we besloten om richting de ‘Supertree grove’ te gaan. Dit is een kunstwerk van een soort hele grote bomen van staal die midden in een park staan. ’s Avonds is hier altijd een lichtshow op muziek, dus dat wilden we wel graag zien en het was ook zeker de moeite waard. Daarna hebben we nog lekker een hapje gegeten in een food court in het dichtstbijzijnde winkelcentrum (wat overigens echt een winkelcentrum op z’n Dubai’s was, met schaatsbaan en vijver waar bootjes overheen gingen en al) en vervolgens zijn we maar op tijd naar bed gegaan, omdat het toch wel een vermoeiende dag was.

De volgende dag hebben we Singapore nog iets verder verkend. We hebben het park waar die grote boom-kunstwerken stonden bij daglicht bekeken. Hier hebben we het grootste deel van de dag doorgebracht. Daarna zijn we nog richting het ‘Raffles hotel’ gegaan waar ze de ‘Singapore Sling’ cocktail uitgevonden hebben (we hebben er helaas geen gedronken, want we vonden $31 voor een cocktail toch wel een beetje te gek..) en vervolgens zijn we nog even Chinatown ingegaan. Hier waren allerlei kraampjes en winkeltjes met typisch Chinese producten, van goedkopen sieraden tot allerlei rare, gedroogde, dierlijke producten en snoepjes waarvan wij niet begrijpen dat mensen die lekker kunnen vinden. Ook waren er een aantal tempels, zoals een grote Hindoe tempel en een nog grote Boeddhistische tempel, waar we ook nog even een blik naar binnen geworpen hebben. Daarna was het echter echt tijd om weer eens richting vliegveld te vertrekken, want die avond zouden we alweer (met een tussenstop in Dubai) richting Düsseldorf vliegen. Dit was wel heel vermoeiend, omdat het twee vluchten van 6 uurtjes waren in plaats van één lange vlucht, waardoor je toch niet zo goed kon slapen en we uiteindelijk met 6 uur slaap in Düsseldorf aankwamen. Daar stonden onze lieve vriendjes (en François) al met mooie bloemen te wachten om ons weer echt naar huis te brengen.

Zoals gezegd, dat is inmiddels alweer bijna een week geleden. Het is echt nog even wennen thuis, niet meer elke dag iets nieuws, spannends om te doen, maar ook wel fijn om gewoon weer thuis te zijn, waar je al je spullen gewoon kunt laten liggen en je je eigen badkamer, keuken en WC hebt (Heeeerlijk). Al met al denk ik wel dat ik voor ons alle vier kan spreken als ik zeg dat het echt een onvergetelijke reis was. We hebben heel veel mooie dingen mogen meemaken en ik denk dat ik stiekem alweer langzaam begin te sparen voor mijn volgende reis naar mijn favoriete land op aarde :)