Eerste week Peru - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Céline Vanhommerig - WaarBenJij.nu Eerste week Peru - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Céline Vanhommerig - WaarBenJij.nu

Eerste week Peru

Blijf op de hoogte en volg Céline

27 Juni 2017 | Peru, Arequipa

Buenos dias!

Iets meer dan een week geleden begon ons avontuur en vertrokken we dan eindelijk richting Peru. Aangezien ik voor mezelf onze avonturen hier toch vastgoed wilde leggen dacht ik, dan kan ik ze ook gelijk met jullie delen :)

Zoals gezegd begon ons avontuur iets meer dan een week geleden. We vlogen eerder richting Panama, waarna we na een nachtje in een mooi hotel door vlogen naar Lima. Hier aangekomen stond al een taxi en tourguide op ons te wachten. Een uurtje later kwamen we dan bij ons hotel in Lima aan, in de wijk Miraflores. Het hotel was heel mooi, de stad beviel ons helaas iets minder. Het weer hielp niet echt mee (een dikke grijze wolkendeken), maar daarnaast schijnt het ook bijna nooit te regenen, waardoor overal een grijze laag op ligt van alle smog van deze grote stad (er wonen hier 10 miljoen mensen!). De eerste dag stond vooral in het teken van de jacht op een regenjas (deze was ik thuis vergeten, heeeeel stom) en een rondje door de wijk lopen om deze een beetje te verkennen. De volgende dag stond 's ochtends weer een gids op ons te wachten en kregen we een rondleiding door de stad. De eerste stop was een lokale markt, waar we uitleg kregen over allerlei lokale soorten groente en fruit. Dit was allemaal heel interessant en ook indrukwekkend om te zien en horen hoeveel soorten mais en aardappels ze hier hebben. Vervolgens ging onze tour verder metde lokale bus richting het centrum van de stad.

In het centrum hebben we toen de standaard toeristische dingen bezocht; Een aantal kerken, pleinen en mooie gebouwen. Er was die dag toevallig ook een grote mis buiten op het grote plein voor de kathedraal, waarna een processie plaats zou vinden. Hier kregen we dus al een voorproefje van de mooie klederdrachten van verschillende regio's van het land. De afsluiting van onze tour was in een klein barretje, waar we heerlijke 'Lomo saltado' hebben gegeten (biefreepjes met paprika, uien en aardappels) en een Pisco sour hebben gedronken (dè lokale cocktail). Daarna zijn we met de taxi richting kust gegaan, waar we een wandeling langs de 'mooie' kustlijn (OK, het was wel mooier dan de rest van de stad en we zijn natuurlijk ook wel verwend met onze vorige reisjes wat dat betreft..). Hier liepen we door een aantal mooie parkjes en zijn we ook even tot aan de oceaan gelopen, waar veel gesurft werd. Ten slotte kwamen we uit bij het grote winkelcentrum van Miraflores waar we de dag vantevoren ook al waren geweest en zijn we weer terug gelopen richting hotel.

De volgende dag vroeg op, want we gingen met de bus naar Huaraz, 8,5 uur rijden ten noorden van Lima in de Andes. Onderweg konden we al een aantal mooie bergtoppen zien en stonden we versteld van alle begroeiing die hier op grote hoogte nog is (>4000 m). Eenmaal aangekomen in Huaraz zijn we met de benenwagen richting hotel gegaan, wat wederom prachtig was. Daarna nog even de stad in gelopen, waar we voor het eerst toch echt het idee kregen dat we in Zuid Amerika waren. Allemaal kleine winkeltjes, een grote wirwar aan verkeer (dit hadden we overigens ook al in Lima mogen ervaren) en een deel van de grote winkelstraat wat zonder stroom zat. Een hele ervaring dus. De dag erna werden we alweer vroeg opgehaald om echt de bergen in te gaan. We reden toen door allerlei kleine bergdorpjes, waar de mensen ook echt nog met ezeltjes en in klederdracht over straat lopen en alle huisjes zelf gebouwd zijn (en dat is ook te zien, want de meeste zijn nog niet af). Het laatste uur was echt hobbelen over zandweggetjes, totdat we dan uiteindelijk onze berglodge voor de komende twee nachten bereikt hadden. Daar aangekomen snel klaarmaken en gelijk beginnen aan de eerste wandeling richting de voet van een gletsjer. Aangezien het ijs van deze gletsjer tot heel laag komt (althans, voor de begrippen hier, op ca. 4000 m), wordt dit door de lokale bevolking al sinds de Inca tijd gebruikt om ons te verzamelen. Onderweg zijn we dan ook een aantal mensen met paarden en ezels brengen gekomen die ijs gingen kappen. Verder was het een hele mooie wandeling, langs een kabbelend beekje en steile wanden van de gletsjervallei. Die avond werd ons in de Lodge een heerlijk driegangenmenu geserveerd en zijn we al vroeg gaan slapen. Hoewel we geen last hadden van hoogteziekte verschijnselen, merk je wel echt dat de lucht op die hoogte een stuk ijler is en je alles gewoon wat rustiger aan moet doen en je sneller moe bent.

Na een goede nachtrust de volgende weer vroeg op om aan de volgende wandeling te beginnen, op weg naar een mooi bergmeer (Lake 69) op 4600 m hoogte. Het begin van de wandeling was echt prachtig, door een hele idyllische van vallei, met mooie begroeiing en hier en daar een grazende koeien. En dat al op 3900 m! Naderhand begonnen we dan aan de echte klim, hoe hoger we kwamen, hoe zwaarder het natuurlijk werd. Op een gegeven moment konden we ook niet meer goed praten en lopen of drinken en lopen tegelijk. Helaas zat het weer ook niet echt mee, heel bewolkt, regenachtig en, op die hoogte natuurlijk ook heel koud. Op 4400 meter, bij Lake 68, hebben we dan ook besloten om niet meer verder te lopen en om te draaien. Desondanks was het toch een hele mooie wandeling en zeker de moeite waard. Na weer een goed diner en een goede nachtrust konden we de volgende dag een beetje relaxen. Lekker in het zonnetje in alle rust ontbeten en daarna nog een korte wandeling gedaan naar een mooi uitzichtspunt over de omliggende bergen. Onderweg langs een aantal kleine bergdorpjes gekomen, wat ook heel erg leuk was om te zien. Allemaal simpele hutjes en dieren die aan een touw staan te grazen, een simpel maar mooi leven leek ons. Vanaf het uitzichtspunt hadden we inderdaad een prachtig uitzicht over de besneeuwde bergtoppen en de vallei met allerlei akkertjes en hutjes. Eenmaal terug aangekomen bij de berglodge hebben we nog even lekker geluncht om vervolgens terug te keren naar Huaraz, daar nog wat door de stad te slenteren en 's avonds de nachtbus naar Lima te nemen.

Helaas moesten we toen nog een dag in Lima doorbrengen, maar achteraf gezien misschien ook wel gelukkig. Er was namelijk een probleem met het opvragen van mijn immigratie formulier, wat de hotels hier nodig hebben, anders moet je 18% belasting betalen. Omdat niemand precies wist waar dit aan lag, moesten we langs het immigratie bureau in Lima. Een hele belevenis. Daar aangekomen was het eerst even zoeken welke van de 3 ingangen we moesten hebben, maar gelukkig stond boven eentje 'foreigners'. Om binnen te komen moest je je paspoort met stempel van binnenkomst in Peru laten zien. Eenmaal binnen moest je eerst in een lange rij gaan staan om een nummertje te trekken. We waren dus al begonnen met ons mentaal erop voor te bereiden om een aantal uur hier door te brengen. Gelukkig viel dit allemaal reuze mee, binnen een kwartiertje was ik al aan de beurt bij een balie en bleek dat mijn paspoort nummer verkeerd genoteerd was. Weer een kwartiertje later was alles gefixt en konden we weer naar buiten. Bovendien waren de medewerkers echt heel vriendelijk en spraken ze goed Engels, een hele erge meevaller dus. De rest van de middag hebben we in het centrum van Lima doorgebracht en de zon begon zowaar te schijnen. Naar mijn mening is alles mooier met een beetje zon, dus ook Lima. We zijn nog door een aantal leuke parkjes gelopen, waarna we in het centrum ergens in een soort kelder geluncht hebben. Hier werd in buffet vorm allerlei Peruaanse gerechten geserveerd onder het genot van (veel te harde) live muziek. Al met al wel weer een hele belevenis. De volgende dag hadden we een binnenlandse vlucht naar Arequipa, ook wel het Rome van Peru genoemd vanwege zijn vele kerken en grote klooster. Aangezien dit verhaal nu wel al lang genoeg is, daarover de volgende keer meer.

Ciao!
Céline

• 27 Juni 2017 - 08:32

John:

Een mooi verhaal van de eerste dagen. We blijven jullie volgen (althans via internet en jullie verslagen).
    Nog veel plezier.

• 27 Juni 2017 - 12:03

Annie.:

Hallo Céline en Leo.

Wat fijn dat we weer mee mogen genieten van jou/jullie reis.
    Kijk uit naar je volgende verhaal.
    Nog heel veel plezier.

• 27 Juni 2017 - 17:16

Emmy:

Uiteraard volg ik jullie met veel belangstelling.Ik hoop van harte dat jullie samen genieten en jullie band nog meer verstevigen gedurende deze reis. Liefs en dikke kus!!!

• 27 Juni 2017 - 21:45

Huub:

mooi verhaal en ik neem aan dat Leo weer planten heeft kunnen ontdekken
    Brunssum houd u vast.....